Altid godt med lidt inspiration!

Vi kender vel alle de dage, hvor man er i total underskud på motivation! Det, jeg plejer at gøre, er at finde inspiration i billeder.
Her er nogle eksempler:

This slideshow requires JavaScript.

Det at træne og være træner

Godaften derude!
Jeg vil lige lave et kort oplæg, om dét at træne og være træner. Først vil jeg lige introducere mig selv. Jeg er en pige på 18 år, der går i 3.g på gymnasiet og udover det, træner jeg på forskellige hold i mit fitness center, samt går til håndbold. Jeg har gået til håndbold i mange år, men stoppede i 9. klasse, da jeg ikke følte for det længere. I 9. klasse startede jeg så i fitness, og har siden da kørt hold som zumba, body toning, boksefitness, pilates, yoga og lignende lige siden.

Her i 3.g fik jeg så tilbuddet om at starte til håndbold igen og samtidig være træner med min veninde for et u8 mix hold. Jeg tog imod tilbuddet, og det er jeg rigtig glad for. For selvom der er lidt meget at se til, er det også meget rart. Lige nu er træner jeg u8 én gang om ugen, træner håndbold selv 2 gange om ugen (+ kamp), og går til fitness aktiviteter 1-3 gange om ugen (kommer an på lektierne).

Det er selvfølgelig meget at holde styr på, fx i dag, hvor jeg havde lang skoledag og skulle direkte hen og træne u8, derefter body toning, og så selv træne håndbold, så jeg først kom hjem lidt over otte. Men i sidste ende er dét det hele værd. For du får virkelig meget mere overskud af træning. Samtidig er det også godt, at få presset sine grænser i sport og fitness, så du kan se, man egentlig kan klare meget mere end man troede. Og hvis du først har haft den oplevelse, tror du måske også mere på det ved andre ting.

Det at være træner for u8 hold, lyder nok ikke ligefrem til at være det mest hårde i verden. Det var i hvert fald heller ikke det, jeg troede. Dér tog jeg fejl! For det at være træner for u8 er langt sværere, end at være træner for et ældre hold. Vi skal nemlig lære de grundlæggende håndbold regler, hvilket er svært nok, når de hverken kender højre eller venstre og har svært ved at tage tre skridt. Tålmodighed skal der til. Men du lærer noget. For du lærer nemlig noget om lederskab. Et u8 hold har let ved at miste koncentrationen, og som træner, er det op til dig, at gøre det spændende og nyt hele tiden (hvilket dét at lære at tage tre skridt, kan være lidt svært at gøre spændende, når de hellere vil lege ståtrold). Hvis man skal være træner, kræver det tid, planlægning, tålmodighed og lederskab. Du skal ville dét at være træner, og efter jeg er begyndt, er det blevet en sag for mig, at blive bedre! For hvis du er bedre, bliver holdet bedre, og hvis de bliver bedre, kan det næsten kun blive en succeshistorie!

Jeg regner med at skulle bruge nogle lørdage på et trænerkursus. Så må det da kun kunne gå fremad!

Et lidt langt oplæg, men håber I kunne bruge det!
Ha’ en god aften, og husk at få jeres nattesøvn! :-))

Hård træning på en regnfuld dag!

I dag skriver vi d. 24 September i kalenderen, som blot er endnu en regnfuld dag…. og hvad er bedre til at komme af med sine aggressioner over dette skodvejr, end en god gang træning?

Dagens træningspas stod på brystmusklerne, triceps og skulder. Inden jeg går igang med at beskrive min træning, bude jeg nok fortælle lidt mere om mig selv:
Jeg er en dreng på 18 år, der elsker at træne – så meget, at jeg kommer i dårligt humør, hvis jeg misser et træningspas. Jeg har trænet i omtrent 3 år, men først indenfor det seneste årstid, er det begyndt at blive mere seriøst, idet at jeg er begyndt at træne oftere og gå mere op i min kost og livsstil. Jeg er stoppet med fodbold, så jeg kan have mere tid til træning, hvilket vil sige, at jeg træner 6 gange om ugen. Kostplanen fik jeg lavet i samarbejde med en kostvejleder på baggrund af mit ligevægtsindtag – det er et tal, der på baggrund af din højde, alder, vægt samt fysiske aktivitet beregner, hvor mange proteiner og kcal du skal have om dagen i cut og bulk perioder. Hvis du ønsker at beregne dit ligevægsindtag, kan du beregne det lige her. I alle andre perioder end sommer bulker jeg, så mit daglige indtag skal helst ligge med 1-2.000 kcal i overskud. Ligeledes har jeg, i samråd med uddannede fysioterapeuter og træningsvejledere, lavet et såkaldt 2-split træningsprogram. I kan se mit træningsprogram her.

Men nu til dagens træningspas – Jeg laver som regel 5-6 brystøvelser, 2 triceps øvelser og 2 skulderøvelser.

Bryst:

Jeg lagde ud med at køre 3×8 bænkpres med 85kg, dernæst gik jeg over til at lave guillotine, som er hvor man kører stangen helt ned på halsen under hagen, i stedet for at køre den til brystet. Denne øvelse laver jeg altid i et Smith-stativ for at undgå skader. Men her kørte jeg med 3×8 med 70 kg. Dernæst kørte jeg skrå bænk, ligeledes 3×8 og med 70 kg. Derefter gik jeg over til min yndlingsøvelse – kabelflyers. Her kører jeg også 3×8 med 90 kg, hvorefter jeg går over til flyers på skrå bænk, dog også med kabel. Her kører jeg 3×8 med 50 kg, og afslutningsvis laver jeg kabeltræk til bryst med 60 kg. Efter disse 6 brystøvelser, er mit bryst god smadret, og derfor gik jeg videre til træning af mine triceps. 

Triceps:

2 helt almindelige tricepsøvelser – triceps-nedtræk og til sidst med tov over hovedet.

I triceps-nedtræk kører jeg 3×8 med 40 kg, og med tov over hovedet kører jeg med 50 kg.

 

Skulder:

Hvor jeg trænede førhen, havde vi kun frie vægte, og derfra har jeg ikke fravænnet mig de gamle “militær” øvelser endnu. Min træning af skuldre består derfor af 3×8 military press med vægtstang, der i alt udgør 35 kg, og tilsidst skulderpress med håndvægte, 3×8 med 45 kg.

Efter træningen var det hjem og blande en shake weight gainer, en banan samt 4 skiver rugbrød og 2 æg – MUMS! 

Jeg har planer om at lægge billeder op af min krop nu, så man kan følge udviklingen fra start til slut. 

 

Det var alt fra nu – ha’ det godt!🙂

Starten

Hey derude!
Denne blog er startet for at dele vores trænings-program og kostplan med jer derude. Dette er både en hjælp til os, så det kan motivere os til at holde det hele kørerende (der er nemlig ingen undskyldninger, når vi skal blogge om det træningen). Men også en hjælp eller motivation til dem, der selv er i gang eller vil starte på et trænings-program eller kostplan. Og hvem er vi så? Blot to studerende på 18 år, som har fundet overskudet frem til at få styr på vores kost og træning!

Vi håber I vil finde det inspirerende!